"

Rabu, 4 September 2013

tiba saatnya untuk jihad di medan ilmu





Jumaat ni dah tiba masanya aku balik Sabah.. kembali menyambung perjuangan yang masih belum selesai..!


soal hati soal cinta please get out from my heart and my LIFE !!


benda tu tak penting buat masa sekarang... 



apa yang penting sekarang ialah bagaimana nak  halau benda yang tak diundang ini pergi jauh-jauh
supaya fokus study tak terganggu! dan bagaimana nak jihad supaya diri tak tergoda dengan hasutan syaitan..
kita kena jihad untuk sentiasa berikan waktu dan ruang untuk bersama dengan Al-Quran, hafal ayat-ayatnya .fahaminya dan mengamalkan apa yang telah Allah tetapkan..



dan bagaimana nak sediakan diri supaya bila mati nanti kita dapat mati dalam keadaan yang beriman dan bertaqwa kepada Allah..



bagaimana nak elakkan diri daripada diseksa di alam barzarkh dan dari seksa api neraka...



sebenarnya atas diri kita seorang terlalu banyak perkara dan komitmen yang perlu kita fikirkan dan persiapkan...

ini bukan soal main-main.. ini soal hidup dan mati


dalam kelekaan kita.. kita kena ingat Allah! jangan leka dari Allah... sesungguhnya Azab Allah sangat pedih!


dalam keseronokan hakikatnya terdapat berjuta seksa dan azab api neraka jika tidak diteliti dengan baik..



aku sendiri pun amat memerlukan Allah dan sokongan orang di sekeliling aku..
aku tak nak jadi orang yang dibenci Allah dan manusia di sekeliling aku...
aku dah bosan hidup dalam kejahilan...




aku nak berubah jadi lebih baik...

aku nak syurga Allah... aku nak cintakan Allah.. aku nak rindu hanya pada Allah dan bersandarkan Allah semata-mata bukan kerana nafsu semata..


aku nak sangat jadi yang terbaik disisi Allah..

tapi aku takut aku tak mampu tahap baik itu disisi Allah...


aku bukan nak baik seorang diri tapi aku nak sangat orang di sekeliling aku pun baik juga sebab aku nak sangat bersama-sama dengan orang yang membaca entry ini.. nak berkenal-kenalan dengan lebih rapat lagi di syurga...


awak doakan saya dapat jadi lebih baik ya.. saya rindu nak jadi lebih baik.. saya rindu nak jadi penghafal Al - Quran... saya rindu nak mujahadah di jalan Allah... awak ikut sama ya bersama-sama dengan saya ...

kalau ada awak semua sekurang-kurangnya saya tidaklah kesunyian di jalan mencari redha Allah..


kalau awak nampak saya lalai.. awak tegur saya ..kalau awak segan , awak doakan saya dalam doa awak ep..


awak doakan saya juga dapat jodoh yang baik-baik.. saya nak sangat dia dapat bantu saya untuk terus kuat di jalan Allah.. 



saya sebenarnya tidaklah sekuat muslimah lain tapi saya cuba jugak untuk jadi kuat walaupun untuk sekuat itu saya harus menempuh pelbagai ujian dan rintangan.. saya lebih rela andai ditemani airmata sepanjang hidup di jalan mencari redha Allah daripada ditemani kebahagiaan yang datang bertalu-talu hingga membuatkan saya lupa pada Allah... awak doakan saya kuat ya, saya rindu sangat syurga Allah tapi saya tak punya kekuatan untuk melawan hasutan syaitan jika saya bersendirian.. saya perlukan awak semua untuk bersatu teguh di jalan Allah..



awak, ayuhlah kita kembali ke jalan Allah .. dah lama Allah biarkan kita mencari jalan kebenaran tapi kita seringkali tersesat.. kini dah tiba masanya kita mencari jalan pulang mencariNya ... 


awak, jika awak masih belajar.. awak belajar baik-baik tau sebab itu amanah yang Allah dan amanah mak ayah kita .. amanah ini jika tidak dilaksanakan dengan baik nescaya di akhirat kelak Allah akan persoalkan..
adik-adik yang akak sayang fillah semua.. adik jangan libatkan diri adik dengan soal cinta ya... akak bimbang jika tak dikawal kelak adik juga akan rugi...



adik kena yakin pada Allah.. Allah dah tetapkan yang terbaik buat diri kita.. jodoh kita, mati kita dan rezeki kita .. adik tahu kan, kapel tu Allah paling tak suka sebab ia boleh menyebabkan hati kita lalai dari megingati Allah dan lalai dari apa yang telah Allah dan mak ayah amanahkan buat kita... 
adik jangan risau sebab jodoh tu akan datang juga, bila adik-adik dah sedia nanti ..
orang lelaki ni kadang hadirnya sekadar untuk menguji kita kadang hadirnya hanya  untuk mengisi ruang kosong dalam hati adik..bila dia bosan dia akan buang adik macam tu saja..


adik nak ke macam tu? akak tak nak ... akak lebih memilih untuk cinta lepas kahwin..
masa tu lagi sweet.. Allah pun tak marah lagi..  adik doakan akak dapat jodoh yang baik ep.. aamiin


adik fokus pada belajar dulu.. akak pun nak fokus pada pelajaran dulu.. walaupun akak dah masuk Universiti akak tetap berusaha keras tau.. sebab hanya orang yang berusaha saja mampu memperoleh kejayaan.. Allah tak kan beri kejayaan secara percuma tanpa sebarang usaha...

selain itu, adik kenalah juga solat, jaga hak Allah, jaga hak mak ayah, doa dan tawakal..
jangan pandai-pandai cari gaduh di sekolah pulak... tak payah nak jadi samseng.. kelak di akhirat kita bukan siapa-siapa juga dik.. hanya hamba Allah , tika itu kita tak punya apa-apa.. dengan samseng kita tu bukan boleh bawa kita ke syurga dengan percuma-percuma saja.. malah akan mengundang seksa kita di hadapan Allah kelak... di sana akan ada dua lembah di dalam neraka.. satu lembah tu akan dipenuhi ular yang lebarnya selebar leher unta dan panjangnya sebulan perjalanan.. dan satu lembah lagi akan dipenuhi kala jengking di sana kita akan diseksa sesuai dengan dosa kita yang kita lakukan di dunia ni..


adik kena hormat Allah, mak ayah, adik beradik, guru-guru di sekolah, rakan-rakan dan orang disekeliling kita.. adik baik.. akak pun suka tengok adik dan sejuk mata akak tengok adik-adik yang sopan santun..
tak ada faedah juga kita buat jahat, nakal ke atau sombong tak bertempat...
kalau kita pandai pun kita jangan sombong tau sebab semua tu nikmat Allah .. semua tu hak Allah bukan hak kita.. Allah bagi kita pinjam nikmat bagaimana memiliki kepandaian.. oleh itu adik-adik kena bersyukur tau..


kalau adik-adik kurang pandai jangan sedih, jangan pula malas pergi sekolah sebab disitu Allah sedang tegur adik.. Allah nak adik usaha lebih sikit dari yang pandai tadi..adik pun sebenarnya pandai cuma adik kena rajin.. cuba adik rajin sikit, akak yakin 200% adik kan dapat keptusan yang lebih baik dari yang pandai..
jangan putus asa ep adik.. Allah ada, lepas solat doa dengan Allah banyak-banyak.. Allah kan bagi apa yang kita minta cuma adik kena sabar lah sebab kadang Allah makbulkan doa adik cepat kadang lambat.. tengok atas amalan adik pula camna ...  



ok la sampai sini dulu.. kalau adik ada masalah adik kongsi la dengan akak.. insyaAllah nanti akak bantu apa yang patut .. adik doakan akak juga ep..sayang adik dan sahabat lain fillah! 



assalamualaikum


















3 ulasan:

Niena Reen berkata...

terima kasih akak nasihat tentang ini.. syukran jazilan. jom2 kak kita sama2 menuju redhaNya. sy pun akan doakan akak. :')

:: julianaramli :: berkata...

@Niena Reen


sama-sama adik niena.. insyaAllah marilah kita bersama-sama menuju redha Allah ya sayang ... terima kasih sekali lagi sebab sudi untuk mendoakan akak .. ;) sayang adik fillah!

tenku butang berkata...

nice entri dear.. =)